Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWarnick, Bryan R.; Stemhagen, Kurt
TitelMathematics Teachers as Moral Educators: The Implications of Conceiving of Mathematics as a Technology.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 39 (2007) 3, S. 303-316Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272
SchlagwörterProblemlösen; Lehrer; Mathematikunterricht; Ethische Erziehung; Ethisches Handeln; Soziale Auswirkung; Studie; USA
AbstractMathematics educators often fail to see that their subject has social and ethical dimensions. If anything, mathematics is seen as a neutral tool that has a social dimension only because it can be used to solve social problems. This study critically examines this idea by arguing that, although school mathematics is indeed a technology, technology is never ethically neutral. Mathematics technology is not neutral because it leaves out aspects of reality as it represents and simulates that reality and because it alters conceptions of what constitutes the social world. Ethical non-neutrality arises in mathematics education as quantitative problem-solving becomes paradigmatic for all problem-solving, pushing students toward a pattern of moral deliberation that parallels utilitarianism. This study discusses an activity intended to teach quantitative problem-solving while at the same time reflecting on its potential effects and limits. (Zusammenfassung vom Verlag übernommen).
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2008/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: