Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRaaum, Oddbjörn; Salvanes, Kjell G.; Sörensen, Erik O.
InstitutionForschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit
TitelThe impact of a primary school reform on educational stratification.
A Norwegian study of neighbour and school mate correlations.
QuelleBonn: IZA (2003), 24 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheDiscussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Bonn). 953
BeigabenLiteraturangaben 30; Tabellen 6; Grafiken 6
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; Monographie
SchlagwörterBildungsniveau; Soziale Interaktion; Familie; Schulreform; Familienerziehung; Schulpflicht; Schuldauer; Primarbereich; Bildungsabschluss; Wohngebiet; Datenanalyse; Nachbarschaft; Bevölkerungsstatistik; Qualität; Norwegen
AbstractSchool quality is hard to define and measure. It is influenced by not only school expenditures, but also characteristics that are hard to measure like norms and peer effects among teachers and pupils. Furthermore, family background and community characteristics are important in explaining educational outcomes. In this paper [the authors] study the composite effect of primary schools and neighbourhoods on adult educational attainment controlling for family characteristics. Instead of identifying the effect of specific neighbourhood and school characteristics on educational attainment, [ they] focus on correlations in final years of schooling among neighbouring children and school mates. [The authors] find a clear trend of declining influence of childhood location over the 24 year period (birth cohorts 1947-1970). It is then asked whether a change in the compulsory school law extending the mandatory years of education, can explain this pattern. [The authors] find some effect of the primary school reform on the change in the neighbourhood effect. Motivated by the fact that neighbouring children typically go to the same school, school mate correlations are estimated for children born in the 1960s. The overall impact of factors shared by children who graduated from the same school at the age of 15/16 is negligible. The variation in "school quality" and the impact of peers on final educational attainment seem to have been very limited in Norway. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2005_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: