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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
The paper investigates the various ways speakers manage problems and overcome difficulties in L2 communication. Following Dörnyei and Scott (1997), we distinguish for main sources of L2 communication problems: (a) resource deficits, (b) processing time pressure, (c) perceived deficiencies in one's own language output, and (d) perceived deficiencies in the interlocutor's performance. In order to provide a systematic description of the wide range of coping mechanisms associated with these problem areas (e. g., communication strategies, meaning negotiation mechanisms, hesitation devices, repair mechanisms), it adopts a psycholinguistic approach based on Levelt's (1989, 1993, 1995) model of speech production. Problem-solving devices, then, are analyzed and classified according to how they are related to the different pre- and post-articulatory phases of speech processing, and are illustrated the various mechanisms by examples and retrospective comments taken from L2 learners' data. (Verlag, adapt.). (IFS).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2000_(CD)
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0272-2631
Dörnyei, Zoltán; Kormos, Judit: Problem-solving mechanisms in L2 communication. A psycholinguistic perspective. 1998.
2409029
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