Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enTrahms, Annette; Matthes, Britta; Ruland, Michael
TitelCollecting life-course data in a panel design.
Why and how we use proactive dependent interviewing.
Gefälligkeitsübersetzung: Sammlung von Lebenslaufdaten in einem Paneldesign. Warum und wie wir proaktive abhängige Interviews nutzen.
QuelleAus: Blossfeld, Hans-Peter (Hrsg.); Maurice, Jutta von (Hrsg.); Bayer, Michael (Hrsg.); Skopek, Jan (Hrsg.): Methodological issues of longitudinal surveys. The example of the National Educational Panel Study. Wiesbaden: Springer VS (2016) S. 349-366
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-658-11992-8
DOI10.1007/978-3-658-11994-2_20
SchlagwörterBildung; Antwortverhalten; Fragebogen; Interview; Längsschnittuntersuchung; Panel; Gedächtnis; Psychischer Faktor; Datengewinnung; Daten; Qualität; Erwachsener; NEPS (National Educational Panel Study)
Abstract"The National Educational Panel Study (NEPS) has to combine the retrospective collection of life-course data with repeated competence measurements in a panel design by updating life-course information on an ongoing basis. The greatest challenge to updating life courses in a panel study is ensuring the overall consistency and completeness of the life course across multiple waves and preventing seam effects. These effects occur in the transitions between different states of interest from one panel wave to the next, and their number is much higher when the data for each period come from two different interviews than when the reports come from the same interview. To minimize this effect and to ensure that episodes collected in different panel waves are connected with each other, NEPS researchers use dependent interviewing techniques that draw on information collected in previous panel waves in order to phrase questions and direct respondents through the questionnaire. Proactive Dependent Interviewing -- whereby information from the previous interview (named preload) is used to stimulate the memory as part of the questioning process -- is particularly widely used because of its potential to lower respondent burden, increase efficiency, and reduce measurement errors, such as seam effects. Against the background of findings from cognitive psychology, we describe how we implemented this technique in the NEPS Starting Cohort 6-Adults. We then evaluate the quality of this kind of 'anchoring' by empirically analyzing the conditions under which respondents disagree with preloaded data." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2016/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: