Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBallarino, Gabriele; Panichella, Nazareno
TitelThe educational integration of second generation southern Italian migrants to the north.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Bildungsintegration von süditalienischen Migranten der zweiten Generation im Norden Italiens.
QuelleIn: Demographic research, (2015) 33, Art. 39, S. 1105-1136
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1435-9871; 2363-7064
DOI10.4054/DemRes.2015.33.39
SchlagwörterBildungssystem; Sekundarstufe II; Schullaufbahnentscheidung; Schulische Integration; Bildungsabschluss; Schulabschluss; Zweite Generation; Binnenwanderung; Auswirkung; Regionale Herkunft; Institution; Migrant; Italien; Süditalien
Abstract"Background: After WW2 Italy experienced a huge internal migration from the south to the northern Italian regions. More than two million individuals moved up north, and the majority of them settled down permanently. How were southern internal migrants integrated into northern Italian society? Despite the theoretical and substantial relevance of the topic, there has been little systematic research on it.; Objective: This work studies the assimilation of this migration flux from a long-term perspective, comparing the school outcomes of the children of southern migrants to those of both northerners' children and children of southern families who did not move.; Methods: To this aim, logit models of three different school transitions are applied to data from the Italian Longitudinal Household Survey (ILHS), a retrospective panel survey that includes detailed life-course information on a representative sample of roughly 11,000 Italians.; Results: There is no difference between the educational performance of both generation 2 and the mix generation and that of the northerners. However, strong and significant disadvantages were found with regard to generation 1.5, due to the disruption in individual school experience caused by the migration itself.; Conclusions: The Italian educational system played an important role in facilitating the integration of the second generation of Southern immigrants, but it was less able to assimilate those who had already begun their studies in the south before following their parents to the north." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Sekundäranalyse; Längsschnitt; Querschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1997 bis 2005.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2016/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Demographic research" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: