Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBehrens, Julia
TitelMotivation und Handlungsstrategien von Weiterbildungseinrichtungen im Kontext europäischer Bildungsprojekte. Eine qualitative Untersuchung aus organisationskultureller Perspektive.
QuelleBielefeld: Universitätsbibliothek Bielefeld (2014), 236 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Bielefeld, Universität Bielefeld, Diss., 2014.
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Monographie
URNurn:nbn:de:hbz:361-26931683
SchlagwörterQualitative Forschung; Organisationstheorie; Bildungspolitik; Projekt; Dissertation; Weiterbildung; Erwachsenenbildung; Volkshochschule; Lebenslanges Lernen; Organisationskultur; Typologie; Verwaltung; Europäische Union; Deutschland; Europa
AbstractAdult education institutions face many different and often contradictive demands. Those institutions deciding to internationalise, have to develop professional strategies to cope with both, the already existing demands and the new requests due to the international engagement. This brings up the question how institutions and staff do so. The paper focuses on strategies professionals in adult education institutions use, here in the German Volkshochschulen, to engage in EU-projects, focusing on both the motivation to participate in such projects as well as on the organisational strategies that develop within the institutions to cope with the new requests. Theoretical background, methodology: The paper is based on qualitative research in the form of interviews with staff in Volkshochschulen who work on EU-projects. The interviews have been analysed with the content analysis (Mayring). Core of the analysis is a typology focussing on real types based on four Volkshochschulen. The theoretical spine of the work is organisation theory, especially the work of Ortfried Schäffter, as well as of Edgar Schein (organisational culture) and the core documents on EU educational policy. Essential findings: 1. Though structural preconditions are similar, all institutions have their very individual motivation to participate in EU-Projects and develop their own professional strategies. 2. Motivations of staff differ within and between organisations as well as within and between different hierarchy levels. 3. Professional strategies differ from institution to institution and are often connected to further strategic aims 4. Both motivation and strategy are linked to the prevalent organisational culture (real types). (Orig.).
Erfasst vonDeutsche Nationalbibliothek, Frankfurt am Main
Update2015/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: