Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLöhden, Maike
TitelBilddidaktische Konzepte in Lesebüchern und Förderung literarischer Rezeptionskompetenzen.
QuelleAus: Ballis, Anja (Hrsg.); Peyer, Ann (Hrsg.): Lernmedien und Lernaufgaben im Deutschunterricht. Konzeptionen und Analysen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt (2012) S. [203]-219Verfügbarkeit 
ReiheBeiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-7815-1839-6; 978-3-7815-1839-1
SchlagwörterKompetenz; Vergleich; Kognitiver Prozess; Rezeption; Medieneinsatz; Visuelles Medium; Didaktik; Lesebuch; Deutschunterricht; Textanalyse; Bild; Bildanalyse; Bildbetrachtung; Lesen
AbstractWith reference to one recent and three older textbooks, this article demonstrates how the authors' didactic concept - referring to reading literary texts - in some cases becomes very apparent in the use of pictures. These examples are a starting point for reflections about the possible functions of pictures in textbooks with respect to students' acquisition of literary reading competence: Following Emil Staiger's interpretation can be understood as the analytic understanding (Begreifen) of an aesthetic impression that has been provoked in the reader or viewer by a literary text or a picture, respectively. On a metacognitive level, processes of understanding pictures and processes of understanding literary texts are comparable and can be related to each other. In both cases, it is paramount for a competent analysis not only to take into consideration the whole spectrum of verbal and pictorial information - that is: aspects of content as well as formal devices - as possible carriers of meaning, but also to look for potential intratextual connections. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2014/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: