Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inTrebbels, Marina
TitelRaising educational expectations: A case in favor of bilingual language practices in migrant families.
QuelleIn: Tertium comparationis, 18 (2012) 2, S. 224-234Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Beigabengrafische Darstellungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0947-9732
DOI10.25656/01:24502
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-245024
SchlagwörterBildungserfolg; Kultur; Bildungserwartung; Empirische Untersuchung; Fragebogenerhebung; Bildungsaspiration; Bildungsinteresse; Erwartung; Soziale Interaktion; Familie; Familienbeziehungen; Eltern; Kind; Kind-Eltern-Beziehung; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Schüler; Interaktion; Bildungsabschluss; Deutsch; Sprache; Sprachgebrauch; Bilingualismus; Muttersprache; Migrationshintergrund; Sozioökonomische Lage; Kapital; Berufslaufbahn; Einflussfaktor; Deutschland; Hamburg
AbstractAdolescents with a migration background are characterized by significantly lower educational attainment rates than their peers without a migration background in most Western OECD countries. Most research explains this gap with reference to an unequal distribution of economic, social and cultural capital across social strata, which in turn leads to systematically lower levels of academic performance in the migrant population. In addition to these factors, bilingual language practices in migrant families have been claimed to be a major determinant of lower achievement and attainment due to negative effects on the acquisition of majority language skills. However, this claim has remained controversial as there is also evidence on the negative consequences of students' loss of their heritage languages. We hypothesize that bilingual language practices can raise students' educational aspirations and expectations due to their positive influence on parent-adolescent interaction and a more effective transmission of parental aspirations. Estimating multivariate binary response models, we find that higher levels of parent-adolescent interaction are related to higher probabilities of expecting to complete high educational levels, and that monolingual language practices in migrant families may negatively influence students' educational outcomes due to lower levels of parent-child interaction. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2013/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: