Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inIlic, Vesna
TitelHome-literacy practices and academic language skills of migrant pupils.
QuelleIn: Tertium comparationis, 18 (2012) 2, S. 190-208Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0947-9732
DOI10.25656/01:24500
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-245008
SchlagwörterBildungssprache; Empirische Untersuchung; Fragebogen; Vergleichsuntersuchung; Sprachtest; Soziale Interaktion; Familie; Leseverhalten; Eltern; Kind-Eltern-Beziehung; Schüler; Interaktion; Lernumgebung; Deutsch; Gesprochene Sprache; Sprache; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Unterrichtssprache; Fremdsprache; Mehrsprachigkeit; Lesen; Migrationshintergrund; Freizeit; Aufgabe; Diskussion; Deutscher; Deutschland; Hamburg
AbstractThe main objective of this study is to investigate the relationship between home-literacy activities and other literacy-related practices, including oral activities, such as parent-child interaction and communication in leisure time, and the academic language skills of adolescent pupils with an immigrant background. The study involved 164 adolescent pupils with and 190 adolescent pupils without an immigrant background from schools in Hamburg, Germany. Information concerning students' language practices and home-literacy activities was collected via questionnaire. A validated language test was used to assess pupils' productive academic language skills in German. This article describes the migrant pupils' reported language use during literacy-related and oral activities. The results show that multilingual practices during various activities are usual in migrant pupils' lives, but that different languages assume different functions: the home language seems to be important for interaction with parents on family issues and migration-specific subjects, while German is used more in literacy activities (e.g. reading) and literacy-orientated issues (e.g. discussing social issues). However, the relationship between home-literacy practices and academic language skills requires further analysis. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2013/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: